Alla inlägg den 28 november 2014

Av Marie Ling - 28 november 2014 22:09

Vet du vad din deoderant innehåller? Jag vet vad mina innehöll! Nu gör jag mina egna deoderanter utan skadliga kemikalier. För mig är det viktigt vad jag smetar under armhålorna. Många deoderanter innehåller mycket kemikalier som går ut i kroppen. Samtidigt stänger den inne gifterna som kroppen försöker stöta ut och lagras istället i kroppen. Man kan ju bara föreställa sig då ifall kopplingarna till bröstcancer stämmer? Men, jag vill inte ta risken!

En av mina favorit sidor av hemmagjorda krämer m.m, är http://www.nopoo.se/kropp/recept/

Jag gör två olika deo. En med bikarbonat till mig och en med krossad alun (i mortel) till min man, eftersom han reagerade med klåda av bikarbonaten.

Så här gör jag:

1 dl kokosolja
1 dl potatismjöl
1 dl bikarbonat el. Alun
4 droppar eterisk ylang ylang olja

Smält kokosoljan, vispa ner resten av ingredienserna och vispa då och då under tiden den svalnar. Häll upp i burkar eller som jag gör i en tom deostick eller muffin formar i silicon. In i kylen.

Förvara i kylskåp speciellt under varma perioder.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards