Alla inlägg under december 2014

Av Marie Ling - 29 december 2014 21:47

En av mina favorit böcker är "den självläkande människan" av Susanna Ehdin. En helhetssyn över hälsan. Köpte boken när jag var i 20 års ålder och fick mig att tänka på ett hälsosammare sätt och blev lite av en vändpunkt för mig.
Läs mer om boken här :
http://www.ehdin.com/?navid=17&sub=4

Boken har även kommit i en ny utgåva "nya självläkande människan" som jag inte läst än, men kommer göra det snart eftersom den är på väg från posten till mig just nu :-).

http://www.bokus.com/bok/9789187371004/nya-sjalvlakande-manniskan/

Av Marie Ling - 18 december 2014 18:59

Att göra egen målarfärg är både roligt, enkelt och smidigt eftersom ingredienserna har jag alltid hemma. Barnen är väldigt nöjda och det är giftfritt!

Blanda ihop:
1 dl vatten
3/4 dl salt
1 dl mjöl
Karamellfärg

Blanda ihop alltsammans och häll i bägare, små skålar eller vad man har hemma. Blanda i önskad mängd Karamellfärg (färgerna kan bli många ifall man mixar ex. Blå + röd = lila)

Av Marie Ling - 16 december 2014 20:08

Det behöver inte vara så avancerat att göra egen pepparkaksdeg! Vi använde en färdig kryddpåse från dr. Oekter. Bara att blanda ihop ingredienserna och in i kylen. Receptet finns på baksidan!

Blandade ihop det hela igår kväll och idag när barnen kom hem från skolan bakade vi dessa godingarna :-).

Av Marie Ling - 10 december 2014 20:16

Idag gjorde jag lite nyttigare ischoklad. Istället för kokosfett (den onyttiga silver förpackningen i kyldisken) använde jag kokosolja och en blandning av vitchoklad och mjölkchoklad som blev riktigt gott.

Så här gjorde jag :

150g vitchoklad
100g mjölkchoklad
130g kokosolja

Smält kokosoljan och bryt ner chokladen i kokosolja. När chokladen har smält, häll ner den i ischoklad format och in i kylen.
Mums

Av Marie Ling - 6 december 2014 20:18

Jag fick alltid magvärk av att äta glass (är inte direkt förvånad efter jag läst innehållsförteckningen!) men det slutade efter att jag börja göra egen!

Det blir enklare ifall man har glassmaskin, men det går fint utan oxå.

Så här gjorde jag choklad glass till barnen idag :
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
3 msk socker
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Jag fyllde en stor skål med is och satte ner en liten skål med de ihop vispade ingredienserna ner i isskålen. Vispa med elvisp i ca 10 min. In i frysen 30 min med is skålen. Vispa ytterligare 10 min och in i frysen tills den är tillräckligt kall och servera.

Riktigt nöjda barn efter middagen idag :-)

Av Marie Ling - 3 december 2014 22:27

I slutskedet av förkylningar brukar alltid min man och min son drabbas av en jobbig hosta framförallt om nätterna. Jag gav dom en tesked manuka honung och nätterna blev helt tysta. Underbart!

Ett annat tips är när mina barn får hicka ger jag en tesked vanlig honung och hickan försvinner VARJE gång!

OBS! Ge inte barn under 1år honung!

Skapa flashcards