Alla inlägg under januari 2015

Av Marie Ling - 9 januari 2015 22:19

Den senaste veckan har minstingen drabbats av ögoninflammation i samband med förkylningen som inte ville ge sig! Det blev det riktigt jobbigt, hon hade inte bara en jäkla massa var som klibbade igen ögonen utan ena ögat svullnade upp riktigt mycket. Med alla apotek stängda fick jag leta efter nått i skafferiet!

Det slog mig att kokosolja ska vara både virus- och bakteriedödande. Upp till bevis tänkte jag! Smörjde hennes ögon 2 ggr den kvällen. Morgonen efter började jag smörja direkt efter jag torkat bort varet och redan under förmiddagen hade svullnaden gått ner och varet fanns bara kvar lite grann i ögonvrån. Fortsatte resten av dagen och andra dagen såg ögonen friska ut. Fortsatte smörja ändå för att försäkra att det inte blossade upp igen.

Kan ju tillägga att jag sedan första symtomet torkat av varet med koksaltlösninig som man enkelt gör själv genom att koka upp 1 dl vatten med 1 krm salt.

Kan vara slump men efter att sett sån snabb förändring efter smörjningen känner jag att den inte var helt verkningslös i varje fall!

Av Marie Ling - 5 januari 2015 23:12

Det är inte bara drygt att skrapa rutor på morgonen, det förkortar även livslängden på vindrutan. Dels finns det grus i isen som repar samt isskrapan som i sig kan ge repor. Detta i kombination med dom repor som blir av torkarbladen året om vilket resulterar i en sliten (grå) vindruta. Som blir extra jobbigt när man får mötande bilar på natten!

Jag använder koncentrerad spolarvätska som jag häller i en spray flaska. Spraya på rutan och sätt igång vindrute torkarna. Ibland får man hjälpa till med skrapa när det sitter riktigt ordentligt.

Funkar kanon tycker jag :-)

Skapa flashcards