Alla inlägg under mars 2015

Av Marie Ling - 19 mars 2015 18:51

På fredagar vill jag ha något riktigt gott & fetsligt, men så lite tid i köket som möjligt! Jag lärde mig ett snabbt recept på hemkunskapen i skolan som funka utmärkt.

Så här gör jag:

Pizzadeg:
4 dl fingervarmt vatten
2 msk olja
8 krm salt
50 g jäst
9-10 dl mjöl

1 burk dolmio classico pastasås

Hushållsost eller goudaost

Oregano


- Rör ihop jästen och vattnet och resten av ingredienserna, dela det i 4 delar

- Kavla ut dom till önskad tjocklek (jäser till sig i ugnen)

- Smetar på Dolmio orginal pastasås och lägger på strimmlad kassler

- Sen får mannen och barnen lägga på önskade pålägg

- Sist lägger jag på osten (om man lagar pizzan på grillen som vi gjort på bilden, rekommenderar jag att lägga osten på tomatsåsen och påläggen övert. Eftersom värmen kommer underifrån.)

- Jag har pizzasten vilket jag rekommenderar varmt om man älskar pizza. Eftersom det gör skillnad på konsistensen i både ugnen och grillen.

- Med pizzasten kör jag ugnen på högsta effekt. Utan pizzasten kör jag 200 grader.


Önskar er en riktigt go fredag med mycket mys :)

Av Marie Ling - 2 mars 2015 22:47

Dottern har drabbats av vattkopper och det värsta va allt kliande, som i sin tur gav tre mycket irriterande sår som svullnade och började se väldigt inflammerande ut. Jag fixade ekologisk rosenvatten illa kvickt och sprayade tösen. Efter en liten stund slutade hon klia och så fort hon började kila igen fick hon en ny dos. Dagen efter hade kopperna gått från illröd till mer rosa färg och svullnadet hade lagt sig lite grann.

Läst andra som säger att vattkopperna förvsvinner fortare med rosenvatten, men har ingen att jämföra med eftersom det är första barnet jag har som drabbats, men kände själv snabb förbättring.

Men rosenvatten funkar till mer än så. Den är bakteriedödande, inflammationshämmande, lugnande, balanserar PH-balans på huden. Kan användas som toner, ansiksvatten .m.m

Läs mer om fördelarna här: http://blog.bodybazar.com/fordelar-med-ekologisk-rosenvatten

Skapa flashcards