Direktlänk till inlägg 3 februari 2018

Lasagne fyllda paprikor med chili cheese kräm

Av Marie Ling - 3 februari 2018 18:37


När jag va liten introducerade min store bror familjens kök med färsfyllda paprikor efter en hemkunskaps lektion. Det va så gott och blev en rutin i vårt kök. Men kärleken till friterade chili cheese ledde till detta expriment!!!! Smaken är delad som baken, men allvarligt våga prova!!! 


1 förpackning färsk lasagneplatter


chili cheese kräm:


150g riven mozarella/cheddarost

1 burk philladelfia ost (200g)

1/2 krm salt

3 msk finhackad inlagd jalapeno (finnes i taco avdelning)



köttfärssås:

 

500g blandfärs

1 gullök

400g krossade tomater (jag använder mutti)

2 msk hackad fryst eller färsk basilika

2 1/2 dl grädde

5 msk tomatpuré

2 msk oregano

1 kyckling buljongtärning

1/2 msk chilisås 

2 st pressade vitlöksklyftor

 

1). finhacka jalapeno och riv osten

 

2). Blanda riven ost, philidelfiaost, hackad jalapeno, salt till en fast massa


 

3) tvätta paprikorna, skär av toppen och rensa invändigt


4) Pensla insidorna av paprikorna med olja och salta insidan lätt


5) placera dom i ugnssäker form och sätt ugnen på 150 grader


6) Bryn löken, tillsätt blandfärsen och stek färdig. 


7) Häll i restrerande ingredienser ( krossade tomater, basilika, grädde, tomatpuré, oregano, buljongtärning, chilisås, pressad vitlök) och låt koka i 10-15 min.


8) Klipp lasagneplattorna i lagom stora bitar som passar i paprikorna.


9) börja med att bottna paprikorna med en pasta bit.

 

10) Varva nu med köttfärs/chili cheese kräm/lasagne bitar tills paprikorna är helt fyllda


11. Toppa varje paprik med riven ost och oregano

 

12. In i ugnen ca 40-50 min beroende på ugn. sätt ugnen på grill i 5-10 min i slutetför att få färg.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Ling - 9 februari 2017 17:56

Denna soppa är sååå god och nyttig. En soppa jag gärna vill ha en kall vinterdag, om jag känner mig krasslig eller vi bara är sugna på en god soppa :-)   Vill man ha starkare soppa ökar man bara mängden sambal oelek. Jag kör enligt den barnvänlig...

Av Marie Ling - 11 augusti 2015 21:57


Enkel kvällslyx för lata och trötta kvällar som har varit en favorit sen barndomen. Formbröd/rostbröd dolmio påläggs skinka ost Funkar även med ketchup eller med tomatpure beroende på vad man har hemma., men själv tycker jag pastasås blir ...

Av Marie Ling - 8 juli 2015 23:33


Vår familj och framförallt barnen älskar rödbetssallad till vissa maträtter och till mackorna. Jag undviker färdiglagat, speciellt när det är så enkelt att göra själv. Underbart gott och barnen föredrar hemmagjord vs köpe :-). Själv strävar jag efter...

Av Marie Ling - 18 maj 2015 14:40


Kokosmjölk är så himla gott och jag använder det till mycket! I maten, drinkar både alkohol och alkohol fria och ibland bara som den är! Hittade ett enkelt sätt att göra det själv på här: https://minatraningstajts.wordpress.com/2013/04/14/gor-di...

Av Marie Ling - 19 mars 2015 18:51

På fredagar vill jag ha något riktigt gott & fetsligt, men så lite tid i köket som möjligt! Jag lärde mig ett snabbt recept på hemkunskapen i skolan som funka utmärkt. Så här gör jag: Pizzadeg: 4 dl fingervarmt vatten 2 msk olja 8 krm salt ...

Skapa flashcards