Direktlänk till inlägg 9 februari 2017

Pekingsoppa :-)

Av Marie Ling - 9 februari 2017 17:56

Denna soppa är sååå god och nyttig. En soppa jag gärna vill ha en kall vinterdag, om jag känner mig krasslig eller vi bara är sugna på en god soppa :-)


Vill man ha starkare soppa ökar man bara mängden sambal oelek. Jag kör enligt den barnvänliga varianten för barnens skull, men tillsätter lite extra i min tallrik.


Jag brukar laga en stor sats och fryser in i lagom portioner att bara värma när man behöver!


smaklig spis :-)




Ingredienser:


3 st kycklingfiléer

2 liter vatten

1 stor röd paprika

1 burk skivade champinjoner

ca 20 cm purjolök

1 burk bambuskott

2 tsk tomatpuré

4 st hönsbuljong tärningar

1 msk socker

1 tsk sambal oelek (stark 2 tsk)

1 kapsyl Winborgs ättiksprit 12%

2 msk kikkoman soja

ekströms collorit (för färgen)


Gör så här:


Sätt ugnen på 150 grader. Lägg filéena i en gryta med lock i ugnen ca 60 minuter (90 min om dom är frysta). När dom är färdiga riv dem med två gafflar som pulled chicken.

Skär purjolök, paprika och bambuskott i strimlor.


Koka upp vattnet med buljong tärningarna. När buljongen löst upp häll i kycklingen och låt koka några minuter. Tillsätt resten av ingredienserna och koka ytterligare 10-15 minuter.


Red av med potatismjöl utblandat med vatten efter ni tagit av kastrullen från plattan om ni vill ha lite fastare konsistens.


Servera gärna med kikkoman soja och sambal oelek för den som vill tillsätta mer smak :)   


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Ling - 3 februari 2018 18:37


  När jag va liten introducerade min store bror familjens kök med färsfyllda paprikor efter en hemkunskaps lektion. Det va så gott och blev en rutin i vårt kök. Men kärleken till friterade chili cheese ledde till detta expriment!!!! Smaken är delad...

Av Marie Ling - 11 augusti 2015 21:57


Enkel kvällslyx för lata och trötta kvällar som har varit en favorit sen barndomen. Formbröd/rostbröd dolmio påläggs skinka ost Funkar även med ketchup eller med tomatpure beroende på vad man har hemma., men själv tycker jag pastasås blir ...

Av Marie Ling - 8 juli 2015 23:33


Vår familj och framförallt barnen älskar rödbetssallad till vissa maträtter och till mackorna. Jag undviker färdiglagat, speciellt när det är så enkelt att göra själv. Underbart gott och barnen föredrar hemmagjord vs köpe :-). Själv strävar jag efter...

Av Marie Ling - 18 maj 2015 14:40


Kokosmjölk är så himla gott och jag använder det till mycket! I maten, drinkar både alkohol och alkohol fria och ibland bara som den är! Hittade ett enkelt sätt att göra det själv på här: https://minatraningstajts.wordpress.com/2013/04/14/gor-di...

Av Marie Ling - 19 mars 2015 18:51

På fredagar vill jag ha något riktigt gott & fetsligt, men så lite tid i köket som möjligt! Jag lärde mig ett snabbt recept på hemkunskapen i skolan som funka utmärkt. Så här gör jag: Pizzadeg: 4 dl fingervarmt vatten 2 msk olja 8 krm salt ...

Skapa flashcards